CV
Utbilning:
2007 Magisterexamen i tillämpad konst, keramikkonst, HDK, Högskolan för Design och Konsthantverk, Göteborg
2005 Bachelor, seksjon for keramikk, Kunsthøgskolen i Bergen, Norge
Separat utställningar:
2021 Äng, Fine Little Day, Spinneriet i Lindome, Göteborg
2020 Konsthantverkarna i Örebro, Örebro
2019 Lergods, Slöjdgalleriet, Hemslöjden i Östergötland, Linköping
2017 Arvika Konsthantverk
2017 Bårder, Kalejdo Konsthantverk, Uppsala
2016 Hängen, Kolonin, Arvika
2016 Hängen, Kaolin, Stockholm
2016 Flora, Sintra, Göteborg
2014 Om väggar kunde tala, Konstfrämjandet i Värmland, Karlstad
2014 Om väggar kunde tala, Bergvik köpcenter, Karlstad
2013 Urtid, Nääs Konsthantverk, Nääs, Floda
2013 Tid och otid, Arvika Konsthantverk
2013 Tid och otid, Konsthantverkarna, Stockholm
Grupputställningar i urval:
2021 BRUNT, blås och knåda, Stockholm
2018 Dialog, Konsthantverkarna, Stockholm
2018 Värmländska formdagar, Arvika Konsthall
2018 Koloni, Köpenhamn
2018 Det Gemensamma, Rackstadmuseet, Arvika
2017 Nordisk salong 2017, Dunkers Kulturhus, Helsingborg
2017 Hertha Bengtson stipendiater, Höganäs museum, Höganäs
2016 Ut i det gröna, Nytomta, Arvika
2012 Lägenheten. Höganäs keramiskt center, Höganäs
2012 Lägenheten, en keramisk upptäcksfärd i två rum och kök. Not Quite,Fengersfors
2011 arvika.nu: konsten och konsthantverket, Rackstadmuseet, Arvika
2011 HDK-Masterstudenter från 2005-2011, Höganäs Museum och Konsthall
2010 Siri Brekke, Liv Midbøe, Kristine Thenman} Arvika Konsthall. Arvika
2009 FORWARD TRAVELLING, Vetenskaps museet avd.Svinviks Arboret, Todalen. Norge
2009 Network, Galleri Meneer de Wit, Amsterdam. Nederländerna
2008 Network, Grimmerhus, Danmarks keramik museum. Danmark
2008 HDK Magisterstudenter, Lerverk. Göteborg
2007 Illuminations, Gustavsbergs konsthall. Stockholm
2007 Network, International Ceramic Research Center, Skaelskør. Danmark 2007 Exarna 06/07, Rackstadmuseet, Arvika
2007 International Ceramic Exchange Exibition. Korea
2007 Examensutställningen Både Och, Röhsska museet. Göteborg
2006 Work out, vårsalongen, Liljevalchs. Stockholm
Uppdrag:
2019 Verket Lager, uppdragsgivare Värmlands museum, visas på basutställningen Värmlandsliv, Karlstad
Stipendier:
2021 Projektbidrag, Nämnden för hemslöjdsfrågor (NFH)
2020 Tvåårigt arbetsstipendium, Konstnärsnämnden.
2020 Hemma residens, Kreativ Karantän, Region Värmland
2017 Längmanska kulturfonden
2017 Estrid Ericsons Stiftelse
2016 Tvåårigt arbetsstipendium, Konstnärsnämnden
2015 Maja Fjaestads Stipendiefond
2012 Estrid Ericsons Stiftelse
2011 ettårigt arbetsstipendium, Konstnärsnämnden
2010 Utenriksdepartementet/ Norske Kunsthåndverkere
2010 Estrid Ericsons Stiftelse
2008 Hertha Bengtssons Stiftelse
2008 Värmlands museiförening
Inköpt av:
Statens Konstråd,
Västra Götalands regionen,
Arvika Kommun
Karlstad Kommun
Landstinget i Värmland
Region Östergötland
Region Dalarna
”Det är med leran allting börjar…”
”Att forma är det som driver mig, känslan av att modellera fram något man inte visste fanns inom sig. Det sitter i händerna och i magen, hjärnan kommer sen, lite efter. ”
Kristine är keramiker. Hon bor och arbetar utanför Arvika i Värmland, en bygd med starka krukmakartraditioner. I den finner hon trygghet och förankring i materialet, samtidigt som hon ständigt utmanar och förnyar keramiken för att den ska vara levande och ha relevans idag.
I verkstaden möts man av ett kreativt myller. Processen är fri och lekfull, ibland tillsynes kaosartad. Ur kaoset väcks former till liv. De upprepas och skapar rapporter, mönster och ornament.
Formerna har ofta ursprung i naturen, vi återfinner kottar, blommor och knoppar. Skissandet är en viktig komponent. Det är i teckningen eller avbildningen, snarare än naturen i sig själv, intresset finns. Arbetena väcker associationer till både folklore och jugend, samtidigt som det bulliga, runda och precisa i formspråket för tankarna till tecknade serier. En skir balans mellan humor och skönhet skapas.
Skulpturala former varvas med produktion av bruksföremål, så som vaser och fat. Det finns ett samspel mellan processerna, de ger varandra näring och tematiken är gemensam: det dekorativa och människans behov av att smycka.