CV

Utbilning:

2007 Magisterexamen i tillämpad konst, keramikkonst, HDK, Högskolan för Design och Konsthantverk, Göteborg

2005 Bachelor, seksjon for keramikk, Kunsthøgskolen i Bergen, Norge


Separat utställningar:

2021 Äng, Fine Little Day, Spinneriet i Lindome, Göteborg

2020 Konsthantverkarna i Örebro, Örebro

2019 Lergods, Slöjdgalleriet, Hemslöjden i Östergötland, Linköping

2017 Arvika Konsthantverk

2017 Bårder, Kalejdo Konsthantverk, Uppsala

2016 Hängen, Kolonin, Arvika

2016 Hängen, Kaolin, Stockholm

2016 Flora, Sintra, Göteborg

2014 Om väggar kunde tala, Konstfrämjandet i Värmland, Karlstad

2014 Om väggar kunde tala, Bergvik köpcenter, Karlstad

2013 Urtid, Nääs Konsthantverk, Nääs, Floda

2013 Tid och otid, Arvika Konsthantverk

2013 Tid och otid, Konsthantverkarna, Stockholm


Grupputställningar i urval:

2021 BRUNT, blås och knåda, Stockholm

2018 Dialog, Konsthantverkarna, Stockholm

2018 Värmländska formdagar, Arvika Konsthall

2018 Koloni, Köpenhamn

2018 Det Gemensamma, Rackstadmuseet, Arvika

2017 Nordisk salong 2017, Dunkers Kulturhus, Helsingborg

2017 Hertha Bengtson stipendiater, Höganäs museum, Höganäs

2016 Ut i det gröna, Nytomta, Arvika

2012 Lägenheten. Höganäs keramiskt center, Höganäs

2012 Lägenheten, en keramisk upptäcksfärd i två rum och kök. Not Quite,Fengersfors

2011 arvika.nu: konsten och konsthantverket, Rackstadmuseet, Arvika

2011 HDK-Masterstudenter från 2005-2011, Höganäs Museum och Konsthall

2010 Siri Brekke, Liv Midbøe, Kristine Thenman} Arvika Konsthall. Arvika

2009 FORWARD TRAVELLING, Vetenskaps museet avd.Svinviks Arboret, Todalen. Norge

2009 Network, Galleri Meneer de Wit, Amsterdam. Nederländerna

2008 Network, Grimmerhus, Danmarks keramik museum. Danmark

2008 HDK Magisterstudenter, Lerverk. Göteborg

2007 Illuminations, Gustavsbergs konsthall. Stockholm

2007 Network, International Ceramic Research Center, Skaelskør. Danmark 2007 Exarna 06/07, Rackstadmuseet, Arvika

2007 International Ceramic Exchange Exibition. Korea

2007 Examensutställningen Både Och, Röhsska museet. Göteborg

2006 Work out, vårsalongen, Liljevalchs. Stockholm


Uppdrag:

2019 Verket Lager, uppdragsgivare Värmlands museum, visas på basutställningen Värmlandsliv, Karlstad


Stipendier:

2021 Projektbidrag, Nämnden för hemslöjdsfrågor (NFH)

2020 Tvåårigt arbetsstipendium, Konstnärsnämnden.

2020 Hemma residens, Kreativ Karantän, Region Värmland

2017 Längmanska kulturfonden

2017 Estrid Ericsons Stiftelse

2016 Tvåårigt arbetsstipendium, Konstnärsnämnden

2015 Maja Fjaestads Stipendiefond

2012 Estrid Ericsons Stiftelse

2011 ettårigt arbetsstipendium, Konstnärsnämnden

2010 Utenriksdepartementet/ Norske Kunsthåndverkere

2010 Estrid Ericsons Stiftelse

2008 Hertha Bengtssons Stiftelse

2008 Värmlands museiförening


Inköpt av:

Statens Konstråd,

Västra Götalands regionen,

Arvika Kommun

Karlstad Kommun

Landstinget i Värmland

Region Östergötland

Region Dalarna




”Det är med leran allting börjar…”

”Att forma är det som driver mig, känslan av att modellera fram något man inte visste fanns inom sig. Det sitter i händerna och i magen, hjärnan kommer sen, lite efter. ”

Kristine är keramiker. Hon bor och arbetar utanför Arvika i Värmland, en bygd med starka krukmakartraditioner. I den finner hon trygghet och förankring i materialet, samtidigt som hon ständigt utmanar och förnyar keramiken för att den ska vara levande och ha relevans idag. 

I verkstaden möts man av ett kreativt myller. Processen är fri och lekfull, ibland tillsynes kaosartad. Ur kaoset väcks former till liv. De upprepas och skapar rapporter, mönster och ornament.

Formerna har ofta ursprung i naturen, vi återfinner kottar, blommor och knoppar. Skissandet är en viktig komponent. Det är i teckningen eller avbildningen, snarare än naturen i sig själv, intresset finns. Arbetena väcker associationer till både folklore och jugend, samtidigt som det bulliga, runda och precisa i formspråket för tankarna till tecknade serier. En skir balans mellan humor och skönhet skapas.

Skulpturala former varvas med produktion av bruksföremål, så som vaser och fat. Det finns ett samspel mellan processerna, de ger varandra näring och tematiken är gemensam: det dekorativa och människans behov av att smycka.